Kamera oli kerrankin oikeaan aikaan mökillä mukana. Onnistuin verkoilla kaappaamaan Ahdin aitasta elämäni suurimman kalan. Tämä 7,5 kiloinen 'sika-mallinen' hauki oli hampaistaan jäänyt kiinni verkkooni. Näppäränä tyttönä kiepaisin jo puikkarilla olevan ensimmäisen verkon yrmyn ympärille ja kaappasin koko paketin kainalooni. Ei tämmöiset jötkäleet jää meillä verkkoihin, kun pidämme sellaisista parikiloisista kaloista ja norppaseudulla en uskaltaisi koskaan kalastaa valtaiset silmät omaavalla verkolla, koska pelkäisin liiaksi saavani lihaa enkä kalaa.



704253.jpg

Kalastaja Eemelin valssi

Mä seuduilla näillä oon tunnettu kalamies

ja Eemeliksi mä ristitty oon.

Mä merellä elän ja kuolenkin kukaties,

ja karin kaukaisen jään kainaloon.

 

Jos lämmin on sää tai kylmä hätistää

niin yhtään ei väliä sen.

Ei haittaa nälkä näin, kun jyrsin evästäin

ja palan paineeksi juon kupposen.

Mä verkot vetehen vain lasken laulellen

ja luodolle käyn onkimaan.

Koukkuhun madon mä pujotan ja...pthyi!

Ahti suo antejaan.

 

Jo aamulla varhain mä rantahan astelen

ja meren alloille katseeni luon.

Siell ahvenet oottaa jo vierellä karien

kun kalavehkeeni venheeseen tuon.

 

Jos lämmin onpi sää...